الأربعاء، 14 يناير 2009

المؤسسة و الفرد

الشعب المصرى ربما يكون الشعب الوحيد الذى لدية فكرة الزعيم الواحد الذى لايخطئ وهذا لانة منذ فترات طويلة جدا وهو يحكم من قبل شخص واحد وليس مؤسسة ربما فى بعض الاحيان تتخلل هذة الفترات المظلمة فترات مضيئة تحكم فيها المؤسسات وليس الافراد ولكنها فترات لاتستمر طويلا لعدم قدرة المواطن الصرى على استيعاب فكرة المؤسسة ولناخذ هذا المثال الصارخ نحن نحكم بنظام عسكرى منذ اكثر من 50 عاما ومعا هذا لا يستطيع الشعب المصرى ان يغير هذا النظام معا انهم قانطين علية فى جميع الاحيان ولكنهم لايستطيعون تغييرة لماذا لانهم منتظرين المخلص الذى سيرفع عنهم الظلم والعذاب كم هيا فكرة ساذجة ان نظل منتظرين الى ان ياتى المخلص وربما فى اى لحظة ما يختفى لاى سبب وتتوقف العجلة لعدم وجودة ويتوقف العمل الى ان ياتى انا لاادعى فكرة ان لاداعى لوجود قائد اطلاقا انا مقتنع بحتمية وجودة لكنى اعتقد ان لابد ان تكون هناك ايضا مؤسسات ولذا يجب ان نعيد ترتيب عقل المواطن لكى يتقبل هذة الفكرة لكى لايكون عبد لشخص ولكنة يكون مقتنع بفكرة
الى من اعطى الامه المصرية امل التغيير
د/ايمن نور

الثلاثاء، 6 يناير 2009

أنا ميييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييين

بعد 3 مواضيع مقالات كتابات بلامعنى ولاهدف
المهم بعد 3 حاجات انا مين
لوحدى , مش عارف ولا سنوحى
انا مين فى دول ولا حاجة رابعة لسة ملقتهاش
انا شخصيا مش عارف
انا لوحدى
انا سنوحى البطل الفرعونى
انا مييييييييييييييين
ممكن اوصل وممكن لا بس المهم انى لما اموت هاموت راضى لانى حاولت تعبت عالشان اوصل
يمكن بعد ماموت حد يلاقى الورق الى انا كاتبة دة ويعرف انا مين بس ساعتها ياريت يزور قبرى ويكتب علية
انا عرقفت انتا مين
امضاء التائه
جهاد

الحب مالوش معنى

الـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــحـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــب

ياه على الكلمة انا كنت فاكر ان الكلمة دى ليها معانى كتيرة وعميقة كعمق المحيط الطلنطى لكنى اكتشفت الكدبة
دة كلة حوار فاكس جداًًًًًًًًً الحب فى مجتمعنا دة مالوش غير معنايين الفلوس والجواز
اما المشاعر والاحاسيس
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا
كل الحاجات دى بقت انتيكة قديمة كقدم أبو الهول الناس بتزورة وبتتكلم عنه لكن مافيش حد بيفكر يوصل لدرجة بنائة
اهو الحب زى ابو الهول فى نفس عظمتة ومعا ذلك الناس بتتعامل معاه من برة من على الوش للفرجة وبس انما ادخل واشوف اية الى جواة
فلا والف لا
امضاء
سنوحى
جهاد

تفتكر أية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مش عارف بعد تفكير عميق استمر سنين طويلة اوى وصلت ان مفيش حل
انا فى فترة من فترات حياتى مقنتش لاقى مش عارف النور ولا السلام ولا الاله
مش لاقى المسمى الى يوصف شعورى
وبعد فترة لقيت الاتجاة مش لاقى دلوقتى الراحة

قالولى زمان ان تعبى وخنقتى عالشان مش لاقى الاتجاة
ودلوقتى بيقولو انى لازم اعمل حاجات عالشان ادخل هذا الاتجاه
لكنى مش عارف
مش عارف , مش قادر , مش , مش , الخ , ...........................

امضاء
الكائن مش عارف
جهاد

الصمت

عندى أحساس غريب لما لما ببقى قاعد معا ناس ببقى حاسس أنى لوحدى
او عايز ابقى لوحدى معا انى كائن مبيعرفش يبقى لوحدة احساس غريب مش لاقيلة حل يمكن مابعرفش اندمج مش عارف بس الى انا عارفة كويس ومتاكد منة انى لو اشتركت فى اى موضوع هاعرف اتكلم فية كويس
أمضاء
لوحدى
جهاد

الاثنين، 1 ديسمبر 2008

اول الحكاية .........

دى تقريبا اول مرة اكتب فيها بالشكل ده على مدونة
فاعذرونى لو لقيتوا كلامى مش مترتب انا بكتب افكارى ومشاعرى......
وافكارى ومشاعرى متلخبطة من اول مرة فتحت فيها عينيا وانا بتشدنى حاجات
منها حبى لعلى الحجار ومحمد منير وجمال عبد الناصر وبهية
ولما كبرت اختلفت افكارى بس مشاعرى فضلت زى ما هى فضلت احب نفس الناس ما عدا جمال
وافكارى وصلتنى ان مش بس النية على فعل الخير تخليك تبقى كويس
انما فى الحقيقة علشان تبقى كويس لازم تكون عندك قدرة على فعل الخير وده فى الحقيقة الى بيفرق ما بين البشر القدرة على فعل الخير وده فى الحقيقة الى باحاول اعملة يكون عندى القدرة على فعل كده فى حياتى
وده صعب علشان ده بيخليك مختلف وده بيخللى الناس تبصلك بتعالى علشان انت مختلف
وتحس بنظراتهم كانهم بيقولوا اعقل السكة سد ارجع لطريق اجدادك بس
فى الحقيقة لو بصيت للموضوع من منظور اخر حتلاقى ان الناس بيبصوا لك وما بيبصوش لبعضهم
علشان هم صورة كربون بس الظاهر لما جت الناس المختلفة كان الكربون باظ فلما جت الناس المختلفة
يتكتب تاريخهم فى الدنيا جه مختلف وده بيخلق الزعماء والمفكرين علشان كده باقول للمختلف استحمل استحمل ظلم الناس
هم مايعرفوش ان انت الامل فى بكره استحمل علشان بهية
استحمل .. استحمل .. استحمل
لكل اصدقائى الاعزاء

الثورة

إن من يعتقد أن نجم الثورة قد أفل فإما أن يكون خائناأو متساقطا أو جبانا, فالثورة قوية
كالفولاذ, حمراء كالجمر, باقية كالسنديان عميقة كحبنا الوحشي للوطن
CHE Guvara